Du sidder ved tastaturet og er ved at bestille en rejse til USA eller en anden oversøisk destination. Billetprisen ser tilforladelig ud, og alt ser ud til at være inkluderet.
Alt forstået som mad, drikkevarer, bagage, etc. Men da du har booket og skal til at betale med dit kreditkort, dukker der pludselig tillægsydelser op, som bliver lagt oveni prisen, og din samlede billetpris bliver en helt anden. Overraskelsen er stor for de fleste, og mange bliver også irriterede. For hvor kom det lige fra? Ny undersøgelse viser, at vi danskere ikke kan lide disse overraskelser, og at non-stop flyvninger i øvrigt er foretrukket.
Vi danskere vil helst flyve direkte til vores feriested – uden mellemlandinger. Og vi vil kunne gennemskue alt i den billetpris, vi får formidlet fra den hjemmeside eller salgskonsulent, vi køber hos. Vi vil ikke have ubehagelige overraskelser, hvor nye ting pludselig skal betales særskilt. Mange vil også helst undgå, at de skal op før en vis herre får sko på, for at nå flyet. Det viser en undersøgelse, som YouGov har udført for Thai Airways, der har fløjet mellem Thailand og København siden 1972.
Det, der er allervigtigst anno 2019, når vi danskere bestiller flyrejsen, viser sig nemlig at være, at der er mulighed for at flyve direkte til dén oversøiske destination, vi danskere har valgt (41 %). Herefter er det en så kort rejsetid som muligt til destinationen (39 %), der er afgørende for, hvilken flyrejse vi går efter, når ferien bookes. Og som det tredje vigtigste peger vi danskere på, at når vi først har købt vores flybillet, så skal alt være inkluderet i prisen, herunder mulighed for gratis valg af sæde, mad ombord, bagage uden gebyr og drikkevarer (30 %).
"At det tredje vigtigste i undersøgelsen er spørgsmålet om, hvor meget der er inkluderet i billetprisen, og at alt skal være inkluderet fra start, bekræfter vores antagelse. Det glæder os at se, da det er sådan vores billetter sælges, herunder mulighed for gratis at vælge sæde, mad ombord, bagage uden gebyr og drikkevarer", siger Ulrik Gylstorff, District Sales Manager fra Thai Airways.
Rene linjer
Det er især respondenter fra hovedstadsområdet, der vil flyve direkte (50 %), og det er også især folk fra hovedstadsområdet, som går op i afgangstidspunktet på dagen (31 %). Hovedstadsfolket sværger tillige - og endnu mere end de andre geografiske regioner i Danmark - til en så kort rejsetid som muligt (48 %), selvom det er vigtigt for hovedparten af respondenterne.
"At transparens i billetprisen er blevet så vigtigt for så mange er givetvis et resultat af, at interkontinentale flyselskaber i dag har stor variation i, hvad billetprisen omfatter, og at det nogle gange kan være svært at gennemskue, når man sidder foran skærmen og skal booke sin billet, hvad man får med, og hvad der pludselig skal betales ekstra for", siger Ulrik Gylstorff.