Danskerne vil sove bedre og de betaler flere penge for det

Danskerne går mere op i kvaliteten af deres senge, og de bruger derfor 20% mere end tilfældet var i 2015. Salg af luksusbrandet Carpe Diem Beds der koster mere end 50.000 pr. seng er steget med 90 % indenfor det sidste år.

Tidligere har det været nye køkkener, badeværelser, carporte, møbler og haven, som opsvinget er smittet af på. Nu oplever Hilding Anders, der er den absolut største sengeproducent herhjemme, imidlertid en fremgang i salget af især dyre senge, som ikke er set i branchen tidligere. Det øgede forbrug skal ses på tværs af Hilding Anders’ mange sengemærker, og det er særligt de dyre senge, der nu for alvor rykker ind i soveværelserne og dermed påvirker statistikkerne.

"En 20 procents stigning er meget markant, når man vel at mærke analyserer så stor en del af markedet som den, Hilding Anders står for. Det er et markant øget salg af dyre senge, der er med til at drive gennemsnitsprisen op. Eksempelvis er salget af det svenske luksusbrand Carpe Diem Beds, der let koster mere end 50.000 kroner pr. seng, steget med hele 90 procent bare inden for de seneste 12 måneder. De to sengebrands Dunlopillo og Jensen, som ligger i prislejet under Carpe Diem Beds, oplever også øget efterspørgsel, selvom de også må betegnes som dyre senge. Det er helt tydeligt, at danskerne generelt prioriterer en god søvn nats søvn højere, end de har gjort tidligere, siger Kirsten Sønderskov Andersen, adm. direktør i Hilding Anders Danmark A/S, der blandt andet står bag Dunlopillo, Carpe Diem Beds og Jensen. Desuden producerer Hilding Anders senge for en lang række møbelkæder som fx IKEA, JYSK, ILVA, IDEmøbler, Sengespecialisten, HjemmeHos, Møblér, m.fl.

Er blevet mere kvalitetsbevidste

Udviklingen bekræftes af Mads Arlien-Søborg, der er en af Danmarks førende trendforskere og livsstilseksperter.

"Danskerne har siden den seneste økonomiske krise genvundet lysten til at investere i hjemmet, men krisen lærte os at være kritiske, kvalitetsbevidste og meget opmærksomme på bæredygtigheden i de produkter, vi omgiver os med. Samtidig er fokuseringen på en god nats søvn blevet langt større end tidligere, fordi så mange af os er stressede og har brug for ekstra hvile, når vi endelig lægger os. Derfor går vi bogstavelig talt ”all in” på madrasinvesteringen og køber os derigennem til en større livskvalitet og en dybere søvn. Vi bruger i høj grad også soveværelset til at signalere og kommunikere på samme måde, som vi gør det med vores køkkener, møbler og biler. Soveværelset skal helst se rigtigt ud, og derfor er jeg ikke overrasket over danskernes øgede købelyst, når det gælder de dyre madrasser. Det er en udvikling, som jeg tror, vi vil se tage yderligere fart i de kommende år," kommenterer Mads Arlien-Søborg, der blandt andet er kendt som TV-vært på DR og til daglig er en del af konsulentfirmaet We Made It.

Når først danskerne er i gang med at investere i en ny madras, peger tallene også på, at vi ikke sparer på tilbehøret til sengen.

"Ud over at der er flere og flere kunder, der kommer direkte ind fra gaden og efterspørger en af de dyre senge fra svenske Carpe Diem Beds, ser vi også en klar tendens til, at det tilbehør, som vi tidligere har skullet bruge en del salgskræfter på at tilbyde kunderne, nu i langt højere grad er en naturlig del af den nye sengeinvestering. Derfor har vi oplevet en stor stigning, når det gælder salget af sengetøj af høj kvalitet, puder og ikke mindst sengegavle til sengene," fortæller Jørgen Schwarz, der står bag Schwarz Senge, der er forhandler af Hilding Anders’ senge.